الخميس، 9 أبريل 2009

خاطره.....

 

ذهب حبيبى الى هناك.. اختفى خلف

قضبان السنين كيف يفعل ذلك وهو

يعلم ما بقلبى من حنين , اريد ان

اعاتبه اريد ان اطفئ نار الحنين

لكن لمن ابوح بسرى ؟

من يداوى جرحى ؟

لا احد سوى ذلك القاسى الذى

لايلين...

لا احد سوى ذلك الحبيب

البعيد....

(انتظار....) مقتبس

 

قد طال صمتك والسكوت

على صليب الانتظار تيبست

احلامى او كادت ان تموت

ولساعة البوح السعيدة انتظر

والوقت فى ثقل يفوت

اخشى على احلامى ان هى لم

تمت يوما انا كلى اموت

قلها ودع هذه الدواخل تبتهج

فلطالما بكت الدواخل فى خفوط

قلها فهذا العمر يمضى فى انسحاب

والظن كم مرات خاب

والقلب فى العشرين شاب

قلها احبك بعدها......

للشمس افتح كل باب.

الأربعاء، 8 أبريل 2009

خسارة

ابكى احلامى البقت اوهامى

وابكيك وابكى حبك

كنت دايره وا خسارتى

احيا بيك وانتصربك

كنت شايفاك زى حمامة

طاير قدام سابق سربك

صرت صياد يرمى عصفور

عشو قلبك

كنت فى حقل الامانى

بسقى ورد الواقعية

وياما فى بحر التفانى

يهزم الموجة العتية

ليه ابا يغير حنانى

فيك عواطف هامشية

ليه بقيت بريق ثوانى

ودايراك الشمس الفتية

صرت ليه زى همسة خافتة

ودايراك الصرخة القوية

نشوف جمالك وطلعتك البهية

فى الحلم يا ما احتضنتك

تارى فى الهواء بحتضن

يا خسارة السنين

كيف اصدق انقضن

اشتهيت بيتنا وولادنا

واشتهيت ابوهم

بيت بسيط بيت اعتيادى

يعجب الناس كلهم

وانت فيه منوره ومأليه سعادة

اعزم الناس كلهم

وعنك كتيراحكى و اقولهم

الا هسع يا خسارة

صرت اهرب منهم

  

الحب


الحب يخرج من اطار التقليدية (العمر ,المستوى )ثم ان المرضى يحتاجون الاطباء وما اعظم الطبيب عندما يكون امراءة اذدواجية
رائعة يمن الكون علينا بها مرات قليلة جدا ... ومن المحزن ان لايجد المرضى طبيب يعالجهم من مرض وخاصة عندما تكون 
امراءة اذدواجية. 

همسة

بداخلى زائر من السراب

يدخل ويخرج كيفما يشاء

لا استطيع ان امنعة فهو

يتحكم فى نفسى كثيرا

احاول ان اعرف لماذا

ولكننى لم استطيع

من هذا الزائر ...؟

ماذا يريد منى ...؟

حاولت ان اقترب منه واسأله من انت

ولكن فشلت فى ذلك....

قالوا عن المراءة

* اذا اردت ان تدخل السرور على نفس المراءة فلا تقل لها 
انها جميلة ... بل ذكية .
(كاتبة فرنسية)
* عظمة الرجل من عظمة المراءة.
(زوجة عاقلة)
* المراءة تحب بكل قلبها والرجل يحب بكل قوته.
(ماركس اوربليوس)
* المراءة العظيمة هى التى تعلمنا كيف نحب عندما نريد 
ان نكره كيف نضحك عندما نريد ان نبكى وكيف نبتسم 
عندما نتألم .
(سقراط)

الاثنين، 6 أبريل 2009

الصغير ايمن


مولود صديقتى هبة ولد هذا الصغير يوم 22/3/2009 ولا اقدر ان اصف  فرحتى به 
اسأل الله ان يكون من الابناء الصالحين وابارك  لى امه هبة واباه خالد بركية ,
واتمنى لهم حياة سعيدة . ايمان 

الأحد، 5 أبريل 2009

بانوا بانو (اغنية سعاد حسنى فى فيلم شفيقه ومتولى)


بانوا بانوا بانوا على اصلكوا بانوابانوا بانوا بانوا على اصلكوا بانواايوه بانوا ..والساهى يبطل سهيانوا
ولا غنى ولا صيت دوله جنس حويطوكتابنا يبان من عنوانهبانوا ايوه بانوا
جربنا الحلو المتعايق ابو دم خفيف وبقينا معاه اخوه شقايق فاكرينه شريف اتاريه مش كده على طول الخط الطبع الرضى من جواه نط خلاص بقى مهما انشال وانحط مفيش دمعه حزن عشانه
وعرفنا سيد الرجال وعرفنا عين الاعيان وعرفنا سيد الرجال وعرفنا عين الاعيان من بره شهامه واصاله تشوفه تقول اعظم انسان انما من جوه يا عينى عليه بياع ويبيع حتى والديه واهو ده اللى اتعلمنا على ايديه القهر وقوه غليانه
دوروا وشكوا عنى شويه كفايانى وشوش ده اكم من وش غدر بيا ولا ينكسفوش
وعصير العنب العنابى العنابى نقطه ورا نقطه يا عذابى يا عذابى يكشفلى حبايبى واصحابى يوحدنى وانا فى عز شبابى القلب على الحب يشابى والحب بعيد عن اوطانه

الجمعة، 3 أبريل 2009

الفنانة الراحلة سعاد حسنى


ها قد مرت بضع سنوات على رحيلها ونحن مازلنا نتذكرها وما زالت تسكن ذاكرتنا لقد ارتبطنا بها ولازال تعلقنا يتلك الفنانة المتميزة تثير فينا الشجن الجميل كلما شاهدنا احد افلامها او اغنياتها كانت اذا بكت فى احد افلامها بكينا واذا ضحكت ضحكنا ,عندما سمعت نبأ موتها المفجع احسست بألم بالغ و قلبا يملأه الاسئ كأنها فرد من اسرتى كنت احس اتجاهها احساس الام الخالة العمة رحمها الله ,اكثر ما احزننى هو نهايتها المأساوية وبعد انتهاء قضيتها بانها انتحرت لم اصدق ان تلك الانسانة المفعمة بالحيوية والمرح والامل ولى اخر لحظة فى حياتها كانت تتعالج وتنوى الرجوع الى الشاشة فكيف تنتحر ؟ عموما عند الله لا يضيع حق رحمها الله واسكنها فسيح جناته.

الخميس، 2 أبريل 2009

انت المهم....... كمال ترباس

انت المهم والناس جميع ما تهمنى
انا ليك وبيك متاع عيونك ومشتهيك
مهما تجور لا بقسى لا بحمل عليك
لأنك انت تهمنى وخايف افوت والسكة بيك ماتلمنى
انت المهم والناس جميع ما تهمنى
قول لى قول يا اغلى زول خلى الحزن يرحل يزول
ورينى وين درب الوصول انا لسه تايه دلنى
خايف افوت والسكة بيك ما تلمنى
جيتك شعاع نجمة وشراع نسينى يا عمرى الضياع لو كنت جد بتعزنى
خايف افوت والسكة بيك ما تلمنى انت المهم والناس جميع ماتهمنى
انت الوداد نبض الفؤاد بستان نضير وصفا وعبير جمال رهيب ودلال عجيب ريح شقايا وجمنى  
انت العزيز افرد شراعك وضمنى خايف افوت والسكة بيك ما تلمنى